Concert - DOMORA by Philemon Mukarno

11 November 2007 Muziekgebouw aan 't IJ

Je bent hierbij van harte uitgenodigd door Philemon Mukarno en ensemble BROOOMM! voor de premiere van o.a. premières van Jan Bas Bollen, Ezequiel Menalled, Tao
Sambolec en Philemon Mukarno.

Nieuwe klassieke muziek op een bizarre mix van instrumenten:
Klavecimbel, laptop, slagwerk, saxofoons, cello en zingende zaag. Het
programma voor dit concert is geïnspireerd op de installaties van Jean
Tinguely. De 4 musici worden samen een grote ratelende en ronkende
machine!

Tinguely maakte bewegende sculpturen van roestig ijzer en
afvalmateriaal die werken als machines, maar geen zinvolle functie
hebben. Met zijn oeuvre dat knarst, piept, spuit en bonkt heeft hij
sinds de jaren vijftig in de kunstwereld en vooral daarbuiten een
onuitwisbare indruk achtergelaten. Tinguely’s grote ratelende apparaten
en kleurrijke objecten zijn vitaal en vrolijk, maar ook poëtisch en
soms ironisch. Veel van zijn werk is tot 27 januari te zien in de
Kunsthal in Rotterdam.

BROOOMM!
Nina van Helvert - saxofoons
Goska Isphording - klavecimbel
Frank Wienk - slagwerk, laptop, draaitafel
Jan Willem Troost - cello, zingende zaag

Datum: Z0 11 NOVEMBER 2007
Aanvang: 20.30 UUR
Lokatie: BAM Zaal van Muziekgebouw Aan ’t IJ
Adres: Piet Heinkade 1, 1019 BR Amsterdam
Toegangsprijs: € 8,50 / € 7,00 reductie / € 6,00 conservatoriumstudenten
Tel kassa: 020-7882000 (ma-za 12.00 tot 19.00 uur)
Programmatitel: 54e Suite Muziekweek
www.muziekgebouw.nl/
www.desuite.eu/brooomm.html

Programma:
Philemon Mukarno (*1968) ‘Domora’ (2007) première (voor sopraan saxofoon, cello, klavecimbel, slagwerk en live electronica)
Ezequiel Menalled (*1980) ‘Canciones Abrumadoras’ (2007) première (voor saxofoons, klavecimbel, slagwerk, cello, zingende zaag en draaitafels)
Jo Kondo (*1947) ‘Standing’ (1973) voor drie spelers
Louis Naon (*1961) ‘Altovoltango’ (2002) (voor vibrafoon en alt saxofoon)
Tao G. Vrhovec Sambolec (*1972) ‘Dry Cuts Cut Apart’ (2007) première (voor cello, slagwerk, saxofoon, klavecimbel en elektronica)
Pavel Mykietyn (*1971) ‘La Strada’ (1997) (voor drie instrumenten)
Jan Bas Bollen (*1961) ‘Ride’ (2007) première (voor slagwerk, cello, klavecimbel, saxofoon en elektronica)

Omschrijving:
Brooomm! ronkt, knispert en knerpt. Veegt, zucht, giert en tikt. Als een enorm ratelend apparaat van Jean Tinguely waarin nu 4 mensen verwerkt zijn die snaren aanzwengelen, rieten en vellen in beweging brengen. En waar leidt dit alles toe? Het is de trilling van de lucht die onze oren bekoort.
Brooomm! is het experiment waarin vier klankbronnen elkaar met hun eigen trilling confronteren. Conformeren? Of juist de discussie, het gevecht aangaan?
Gelukkig leidt trilling niet altijd tot bekoring, dat zou maar saai zijn.
Brooomm! wordt ondersteund door het Fonds voor de Scheppende Toonkunst en het Amsterdams Fonds voor de Kunst.

Enlarge

De Suite affiche 2007def.jpg -

Persbericht
54e Suite Muziekweek
5 t/m 11 november 2007; aanvang 20.30 uur
BAM Zaal van Muziekgebouw Aan het IJ

Amsterdam, 10 oktober 2007

Maak kennis met een nieuwe generatie topmusici!

Op maandag 5 november 2007 gaat de 54e Suite Muziekweek van start met een levendig en gevarieerd programma. Gedurende een week verzorgen jonge topmusici concerten in de BAM Zaal van het Muziekgebouw aan het IJ. Negen ensembles zijn gedurende deze concertweek te horen tijdens zeven concerten met ruim 22 wereldpremières. Met een aantal multidisciplinaire uitvoeringen verkent deze Suite Muziekweek de grenzen tussen muziek en andere kunstdisciplines zoals (tap)dans, fotografie en poppenspel. Het programma volgt daarmee actuele ontwikkelingen in de hedendaagse muziek op de voet.

Deelname aan de Suite Muziekweek biedt jonge musici de kans zich na hun opleiding verder te professionaliseren. Voorafgaand aan hun optredens worden zij gecoacht op het gebied van programmering, podiumpresentatie en (muziek)interpretatie. Deskundige theatermakers en musici zoals Nicole Beutler, Philip Curtis, Ton Hartsuiker, Maurice Horsthuis, Annelie de Man, Ralph van Raat, Ernst Reijseger, Frans van Ruth en Bart Visser hebben dit jaar de coaching van hun jonge collega’s op zich genomen.

In twee jaar deelname aan de Suite Muziekweek, stelt het bestuur van de Suite Muziekweek een ensemble in staat een intensiever coachingstraject te volgen met een uitnodiging voor de Werkplaats. Dit jaar valt die eer te beurt aan het kwintet Villa Sonora.

De Suite Muziekweek en de Werkplaats worden structureel gesponsord door OCW.

Meer informatie over de concertweek op www.desuite.eu
Informatie over de programma’s op bladzijde 2 t/m 7 van dit persbericht.

Ook kunt u contact opnemen met:
Bram Methorst, productieleider
020-4213878 / 06-27094715
Tot 3 november 2007: metho@planet.nl / vanaf 3 november 2007: metho@tiscali.nl

Datum Ma 5 NOVEMBER 2007
Dubbelconcert
Aanvang 20.30 UUR
Locatie BAM ZAAL
Toegangsprijs € 8,50 / € 7,00 reductie / € 6,00 conservatoriumstudenten
Tel: kassa 020-7882000 (ma-za 12.00 tot 19.00 uur)
Programmatitel Suite Muziekweek
Uitvoerende(n) Duo BILITIS
Eva Tebbe (harp)
Ekaterina Levental (harp & mezzo-sopraan)

Pauze

Quatsch!
Heleen van der Hoeven (viool)
Arwieke Glas (blokfluiten)
Programma Hollandse Nieuwe voor harpen en zang

Boudewijn Tarenskeen (*1952) `Das Wohltemperierte Klavier` voor twee harpen (2006)

Matthias Kadar (*1977) Nieuw werk (wereldpremière)

Lowell Dijkstra (*1952) ‘between, and I fragments from Sappho’ for mezzo-soprano & two harps (wereldpremière)

Oene van Geel (*1973) ‘Lamento’ voor zang en harp (2006) Tekst: Remco Campert

Pauze

Bruno Maderna (1920 – 1973)’ Dialodia’ (1972)

Keyla Orozco (*1969) Nieuw werk (première)
In opdracht van het Amsterdams Fonds voor de Kunst

Keiko Harada (*1968) ‘Third Ear Deaf 1B’ (2001)

Quatsch! ‘Niet zomaar niets’ (2007)

Maurice Horsthuis (*1948) ‘Flourish’ (première)

Quatsch! ‘Br_t’

Gabriele Manca (*1957) ‘Duo di Follia’ (2005)
Omschrijving Duo BILITIS (vernoemd naar `Musique de scène pour les Chansons de Bilitis` van Claude Debussy) werd in 2004 opgericht door de jonge Nederlandse musici Eva Tebbe (harp) en Ekaterina Levental (harp en mezzo-sopraan). Het duo presenteert verfrissende programma`s met originele werken, (eigen) arrangementen en nieuwe composities voor alle combinaties tussen harp(en) en zangstem- van de Barok tot de grote impressionisten en hedendaags repertoire. Duo BILITIS treedt veelvuldig op tijdens kamermuziekseries en festivals in binnen -en buitenland. Meer informatie: www.duobilitis.com

Datum Di 6 NOVEMBER 2007
Dubbelconcert
Aanvang 20.30 UUR
Locatie BAM ZAAL
Toegangsprijs € 8,50 / € 7,00 reductie / € 6,00 conservatoriumstudenten
Tel: kassa 020-7882000 (ma-za 12.00 tot 19.00 uur)
Programmatitel Suite Muziekweek
Uitvoerende(n) Cora Schmeiser (sopraan)

Pauze

Trio Burlesco
Saskia Plagge (cello)
Arno Stoffelsma (klarinet)
Cathelijne Noorland (piano)
Programma Johan van Kreij (*1969) ‘Stilte voor de stem’ (wereldpremière)
Nicoleta Chatzopoulou (*1976) ‘winter.moon.’ (wereldpremière)
Daniël Hamburger (*1980) ‘Bloß nicht stillhalten’ (wereldpremière)
Boudewijn Tarenskeen (*1952) ‘Tosca’ für Sängerin und Publikum (wereldpremière)

Pauze

Theo Loevendie (*1930) ‘Lerchentrio’ (1992)
Max Knigge (*1984) ‘De zee bevriest niet’ (2004)

Stephen Gard (*1952) ‘Beyond this Point’ (1999) (wereldpremière)
Matthias Kadar (*1977) ‘Halsaora’ (2007) (wereldpremière)
Het programma staat in het teken van de natuur. Het stuk van Loevendie gaat over vogelgeluiden (o.a. de Leeuwerik). Het stuk van Knigge gaat (zoals de titel al zegt) over de zee en al zijn verschillende verschijningsvormen. Gard zijn stuk beschrijft de vogelgeluiden tijden een wandeling in de regen in de Australische natuur en het stuk van Kadar gaat over de regenboog en de kleuren die daarin te vinden zijn.

Datum Wo 7 NOVEMBER 2007

Aanvang 20.30 UUR
Locatie BAM ZAAL
Toegangsprijs € 8,50 / € 7,00 reductie / € 6,00 conservatoriumstudenten
Tel: kassa 020-7882000 (ma-za 12.00 tot 19.00 uur)
Programmatitel Suite Muziekweek
Uitvoerende(n) !Ynx
Christina Völtl (zang & spel)
Marieke Grotenhuis (accordeon & spel)
Programma ‘Ovidius hijgt!’ is een muziektheatervoorstelling voor jongeren vanaf 14 jaar. De jongeren maken kennis met nieuwe hedendaagse muziek geschreven op teksten van de beroemde verhalen uit Ted Hughes’ “Vertellingen naar Ovidius”. De voorstelling is gebaseerd op thema’s als liefde, jaloezie, wraak, machtsmisbruik en verleiding. De jongeren worden uitgedaagd in de oude mythes hun eigen emoties en belevenissen te herkennen. De regie is in handen van theatermaker Hans van den Boom van Stella Theater in Den Haag.
‘De jongen bloosde – hij had geen idee
waar ze het over had.
Haar hart begon opnieuw te wankelen toen ze zag
Hoe zijn blozen zijn schoonheid ten top dreef...’
De eigentijdse teksten uit Ted Hughes’ ‘’Vertellingen naar Ovidius’’ komen tot leven door muziek, film, theater en beweging. De gedichten plaatsen tijdloze emoties en thema’s als liefde, jaloezie, wraak, machtsmisbruik en verleiding in een historisch en tegelijkertijd actueel kader.

‘Ovidius hijgt!’ is een 40 minuten durende voorstelling die ook twee keer op een dag voor een kleinere groep van 20-40 jongeren op een kleine locatie gespeeld kan worden. Na de voorstelling is er een mogelijkheid voor een nabespreking met de jongeren over hoe ze de voorstelling hebben ervaren. Daarin is alle ruimte voor het stellen van vragen.
Omschrijving !Ynx: Christina Völtl (sopraan) en Marieke Grotenhuis (accordeon) maken muziektheaterproducties waarbij nieuw gecomponeerde muziek en theater centraal staan. !Ynx wil nieuw publiek kennis laten maken en verrassen met hedendaagse muziek. De voorstellingen zijn zeer toegankelijk door de theatrale acties, teksten en het expressieve spel van het duo.
Datum Do 8 NOVEMBER 2007

Aanvang 20.30 UUR
Lokatie BAM ZAAL

Toegangsprijs € 8,50 / € 7,00 reductie / € 6,00 conservatoriumstudenten
Tel: kassa 020-7882000 (ma-za 12.00 tot 19.00 uur)
Programmatitel Suite Muziekweek
Uitvoerende(n) Arte Duo & Aurélie Lever (dans)
Aubrey Snell (saxofoon)
Lineke Lever (piano)
Programma Muziek vol Geheimen
Toek Numan (*1971) ‘As’ (2007) wereldpremière
Marijn Simons (*1982) ‘Seven Steps’ (2 007) wereldpremière
Reza Namavar (*1980) nieuw werk wereldpremière
Tian Rotteveel (*1984) ‘Pandora's Pancakes’ (2007) wereldpremière
Chiel Meijering (*1954) ‘Follow the whisper’ (2007) wereldpremière

Regie: Bart Visser
Choreografie: Aurélie Lever & Jan Sevçik
Het project wordt mede mogelijk gemaakt door het Fonds voor de Scheppende Toonkunst.
Programma Het Arte Duo is in 2001 opgericht door Aubrey Snell (saxofoon) en Lineke Lever (piano). Hun naam ontlenen zij aan het stuk Scaramouche van Darius Milhaud. Dit was één van de eerste stukken, die zij samen ten gehore brachten. Scaramouche is een figuur uit de Commedia dell'Arte. Het Arte Duo richt zich daarnaast op samenwerking met andere kunstdisciplines zoals dans, theater en dichtkunst. Hiertoe werkt het Arte Duo met verschillende mensen uit deze disciplines samen.

Datum Vr 9 NOVEMBER 2007

Aanvang 20.30 UUR
Lokatie BAM ZAAL
Toegangsprijs € 8,50 / € 7,00 reductie / € 6,00 conservatoriumstudenten
Tel: kassa 020-7882000 (ma-za 12.00 tot 19.00 uur)
Programmatitel Suite Muziekweek
Uitvoerende(n) Villa Sonora speelt met Poppen:
Meike van den Akker (poppenspel)
Alessandra Patrucco (stem, elektronica)
Saskia Meijs (altviool)
Marko Bonarius (contrabas)
Marije Nie (tapdans)
Eva Bauknecht (eindregie)
Omschrijving Villa Sonora is een jong ensemble met een missie: muziek maken die de fantasie beroert en niet in hokjes te plaatsen is, muziek waarin eigen composities en improvisaties elkaar afwisselen, muziek die zich openstelt voor de verleiding van het theatrale.

Altvioliste Saskia Meijs en tapdanser Marije Nie, de kern van Villa Sonora, delen een heimelijke fascinatie voor poppenspel. Poppenspeelster Meike van den Akker maakt rauw/poëtisch beeldend theater voor volwassenen met zelfgemaakte poppen en objekten, en was al langer nieuwsgierig naar het spelen met muzikanten. Samen zoeken zij naar een vorm waarin de poppenspeelster en de muzikanten elkaar
versterken en als gelijkwaardige stemmen tot hun recht komen. Zij lieten zich hierbij inspireren door het sprookje De Rode Schoentjes van Hans Christian Andersen, een eenvoudig verhaal met een gruwelijke wending.

In Villa Sonora destilleren de muzikanten hun eigen stem uit een veelheid aan muzikale invloeden zoals improvisatie muziek, barok, jazz en Oriëntaalse en Italiaanse volksmuziek. Villa Sonora werkt samen met de Italiaanse zangeres Alessandra Patrucco en bassist Marko Bonarius, die beiden een passie hebben voor het experiment en het Italiaanse leven.

Datum Za 10 NOVEMBER 2007
Dubbelconcert
Aanvang 20.30 UUR
Lokatie BAM ZAAL
Toegangsprijs € 8,50 / € 7,00 reductie / € 6,00 conservatoriumstudenten
Tel: kassa 020-7882000 (ma-za 12.00 tot 19.00 uur)
Programmatitel Suite Muziekweek
Uitvoerende(n) Mandoleh
Miako Klein (recorders)
Theodor Milkov (percussion)
Giorgio Tedde (live-electronics)
Programma nou=me=non
Giorgio Tedde (*1958) ‘Austro’ (1991/93) For alto recorder
Daisuke Terauchi (*1974) ‘Hello, Mr Leeuwenhoek’ (2007) world premiere (For tenor recorder and vibraphon)
Tamaho Miyake (*1966) ‘adjoin’ (2007) world premiere (For recorder and percussion)
Victor Varela (*1955) ‘Miró-epsilon’ (1996-97) For alto recorder and marimba
Giorgio Tedde (*1958) ‘Bòreo’ (2007) world premiere (For recorder, percussion and live-electronics)

Datum Z0 11 NOVEMBER 2007
Dubbelconcert
Aanvang 20.30 UUR
Lokatie BAM ZAAL
Toegangsprijs € 8,50 / € 7,00 reductie / € 6,00 conservatoriumstudenten
Tel: kassa 020-7882000 (ma-za 12.00 tot 19.00 uur)
Programmatitel Suite Muziekweek
Uitvoerende(n) Brooomm!
Goska Isphording (klavecimbel)
Frank Wienk, slagwerk (draaitafels)
Jan Willem Troost, cello (zingende zaag)
Nina van Helvert (saxofoons)
Programma Philemon Mukarno (*1968) ‘Domora’ (2007) première (voor sopraan saxofoon, cello, klavecimbel, slagwerk en live electronica
Ezequiel Menalled (*1980) ‘Canciones Abrumadoras’ (2007) première (voor saxofoons, klavecimbel, slagwerk, cello, zingende zaag, draaitafels en gsm’s)
Jo Kondo (*1947) ‘Standing’ (1973) voor drie spelers

Louis Naon (*1961) ‘Altovoltango’ (2002) (voor vibrafoon en alt saxofoon)
Tao G. Vrhovec Sambolec (*1972) ‘Dry Cuts Cut Appart’ (2007) première 1972 (voor cello, slagwerk, saxofoon, klavecimbel en elektronica)
Pavel Mykietyn (*1971) ‘La Strada’ (1997) (voor drie instrumenten)
Jan Bas Bollen (*1961) ‘Ride’ (2007) première (voor slagwerk, cello, klavecimbel, saxofoon en elektronica)
Omschrijving Brooomm! ronkt, knispert en knerpt. Veegt, zucht, giert en tikt. Als een enorm ratelend apparaat van Jean Tinguely waarin nu 4 mensen verwerkt zijn die snaren aanzwengelen, rieten en vellen in beweging brengen. En waar leidt dit alles toe? Het is de trilling van de lucht die onze oren bekoort.
Brooomm! is het experiment waarin vier klankbronnen elkaar met hun eigen trilling confronteren. Conformeren? Of juist de discussie, het gevecht aangaan?
Gelukkig leidt trilling niet altijd tot bekoring, dat zou maar saai zijn.