Lecture:

Wat maakt speelgoed goed?

Een lezing met JB Labrune & Dana Gordon

25 jan 2008
25 jan 2008

Ter afsluiting van de Hybrid Toys workshop gaven Jean-Baptiste Labrune en Dana Gordon een lezing over het integreren van de mogelijkheden van digitale netwerken in speelgoed. Wat maakt hybride speelgoed goed speelgoed?

Vergroot

A picture from Dorkbot, taken from Dana Gordon's Flickr pictures . - What makes good toys? Wat maakt speelgoed goed? at Mediamatic

Wie?

Labrune

Jean-Baptiste Labrune's verdedigde recentelijk zijn promotie onderzoek Children and Creative Technologies: an exaptive phenomenon aan de Universiteit Parijs Sud in Frankrijk. Zijn onderzoeksgroep genaamd in|situ| creeert nieuwe interfaces en interacties voor de familie.

Doormiddel van digitale ontworpen speelgoed zoals de Tangicam, Telebeads en Sketchcam onderzocht Labrune de facetten van creativiteit door te kijken naar hoe kinderen met dit speelgoed omgingen!

Voor meer informatie omtrent zijn recente activiteiten zie ook zijn blog

Gordon

Dana Gordon studeerde af van de masters programme Interaction Design Institute Ivrea in de zomer van 2006. Gedurende de afgelopen twee jaar, als onderdeel van haar opleiding specialiseerde ze zich in physical computing en met name in tastbare interfaces. Ze heeft werkte samen met bedrijven als Tecno en Droog Design.
Hierna is ze vertrokken naar Parijs, waar ze tangible design projecten ontwerpt en werkt ze als consultant met betrekking tot interactieve installaties.

De workshop

Voor aanvang van de Hybrid Toys workshop zijn de deelnemers gevraagd om een foto te maken van speelgoed waar ze erg van hielden of erg teleurgesteld over waren en dit toe te lichten. Gedurende de workshop zelf werden er presentaties gehouden over wat goede speelgoed is, wat physical computing is en technisch uitleg over het gebruik van RFID tags en lezers alsmede sensoren en Arduino's. Met deze kennis zijn deelnemers gaan werken aan hun eigen prototype van hybride speelgoed.