Top of this document
Go directly to navigation
Go directly to page content

Topic 6

To tweet or not to tweet (Twitter backchannel)

Hoewel een bijeenkomst van Mediamatic natuurlijk niet zónder kan, vond ik de Twitter backchannel eigenlijk geen toegevoegde waarde hebben. Het leidde af van de sprekers en zorgde bij het publiek soms voor vermaak, wat ik gênant vond voor de Engelse spreker(s) wanneer de tweet in het NLs was.

Ben ik de enige? Wat zou nu écht nuttig zijn om met zo'n backchannel te doen?

Posted by:
Chanou Stolk, 15 Sep 2009, 16:23
Replies (6)

Blokkeren

Zo'n backchannel kan de discussie en interactie aanmoedigen (ook extern bij mensen die niet aanwezig op betreffende bijeenkomst). Het is alleen zo dat nog veel twitteraars op dit soort evenementen denken te kunnen scoren bij het publiek met kinderachtige tweets en flauwe grappen. Vaak zijn dit niet de mensen die zelf een bijdrage durven te leveren op het podium of anderzins. Kortom het probleem zit'm niet in het backchannel maar bij deze kinderachtige twitteraars. Eigenlijk zou je deze mensen gewoon moeten blocken van het backchannel.

cees ten thije
,
16 Sep 2009, 14:36

directe feedback juist goed

Het gaf de voorzitter de mogelijkheid om reacties uit de zaal direct in te brengen. Dat deed Riemer Knoop geregeld. In die zin werkte het juist goed vond ik.

Jammer dat de sprekers zelf, de back channel niet, of niet goed konden zien. Dat zou de volgende keer beter moeten want zij konden nu niet reageren.

Overigens was het niet alleen twitter, je kon ook via sms een reactie geven.

Michel
,
16 Sep 2009, 22:50

Moderatie backchannel

Daar zouden we best voor kunnen zorgen: moderatie van de backchannel. Een redacteur die irrelevante of flauwe posts niet doorlaat.

Mensen meteen blokkeren lijkt me overigens wat drastisch...

Mij zijn overigens geen echt grove misdragingen opgevallen. Frankie kon achteraf wel lachen om die oasis grap...

De backchannel direct leesbaar maken voor de sprekers hebben we overigens bewust niet gedaan om ze niet al te zeer af te leiden.

,
17 Sep 2009, 0:41

Forum

Meer dan verwacht vond ik Twitter een goede en functionele toevoeging -> comments en meta-info bij bijeenkomst. Kan me voorstellen dat niet iedereen gewend is om te filteren (daar speelt volgens mij ook een generatieverschil mee), maar ben erg voor zulke gelijktijdige, pluriforme content. Sluit bovendien naadloos aan op de bijeenkomst, met flauwe grappen en al.

Twitter maakte het geven van reacties meteen laagdrempeliger, veel meer dan vragenrondjes.

Ik vond het interessant dat tijdens lezingen uitwisseling tussen publiek onderling ontstond (iemand stelt een korte conrete vraag, een ander antwoordde), dat sommigen context-info gaven (links), dat mensen op externe locaties de bijeenkomst konden volgen (omdat iemand uitgebreid verslag legde via Twitter) en soms reageerden.

,
18 Dec 2009, 14:17

Twitteren

Gelezen op Trendbeheer: "De publieke interactie en het gedoe met laptops leidt lekker af van waar de sprekers in het midden het over hebben, maar gelukkig kan alles worden nagelezen op een mediamatic blog dat bijna life wordt bijgehouden.

Daar kan ik dan wellicht nog even op kijken om te zien waar makelovenotart over ging, want dat is me dankzij het entertainment op het twitterscherm verder volledig ontgaan".

http://trendbeheer.com/2010/03/03/kom-je-ook-mediamatic-amsterdam/

,
8 Mar 2010, 17:02

verfrissend

Dat twitteren was voor mij een soort debuut. Het idee de gedachtengangen van de mensen te kunnen volgen zonder dat het lijzige gesprekken hoeven te zijn is echt verfrissend.

Ida van der Lee
,
8 Mar 2010, 17:21
Replies (6)