KunstFort Asperen Faalt

Bik van der Pol infiltreert Hollandse Waterlinie

12 Jun 2011
25 Sep 2011

KunstFort Asperen vormt deze zomer het strijdtoneel van een ware infiltratie. De vesting aan de Hollandse Waterlinie lijkt haar militaire betekenis sinds lang ontstegen. Dat gegeven luidt deze zomer haar ondergang in. Van 12 juni tot en met 25 september neemt Bik van der Pol bezit van het fort. Onder de titel Too late, too little, (and how) to fail gracefully presenteert het duo een indringende zomerexpositie die zich laat lezen als een veldtocht. Een campagne die voert langs hedendaagse kunst, performances, filmscreenings, lezingen en infiltraties in en rondom het fort.

Enlarge

KunstFort Asperen Faalt - Image found on howtofail.nl

Too late

Liesbeth Bik en Jos van de Pol werken sinds 1995 samen onder de naam Bik van der Pol. Kenmerkend voor het tweetal is de inspiratie die zij putten uit de plek waar gewerkt gaat worden. Fort Asperen zou als verdedigingslinie nooit haar belofte inlossen. Vijandelijke indringers werden nooit buiten gehouden. Alle inspanningen ten spijt blijkt het vestingwerk niets meer dan een luchtkasteel dat een illusie in stand houdt. Het falen van het fort werd ingebakken met het leggen van de eerste steen. Het biedt Bik van der Pol deze zomer een historisch spanningsveld waarbinnen verschillende kunstenaars gemobiliseerd worden. Een multidisciplinaire divisie met een rijkgeschakeerd arsenaal aan middelen. De bezoeker mag zich embedded noemen, vrij om de actuele verbanden die gelegd worden naar eigen inzicht te gijzelen.

Too little

De missie van Bik van der Pol staat een strategie voor die zich weinig gelegen laat liggen aan opgeworpen barrières en afgebakende territoria. Hoe groot het verdedigingswerk ook is, niets is opgewassen tegen de verbeeldingskracht van de tegenstander. Meer dan eens weet deze met verbluffend eenvoudige middelen, ogenschijnlijk onneembare obstakels en grootmachten te overwinnen. Het tactische voordeel ligt, zo blijkt, bij degene die de grenzen wil overschrijden. Slechts weinig is bestand tegen de indringer of infiltrant die de achilleshiel blootlegt en daarmee het grotere geheel ontmantelt. Zoals de Finse Pilvi Takala die verkleed als Sneeuwwitje aanvankelijk de toegang tot Disneyland ontzegd wordt. Met haar onschuld en naïviteit als wapens pareert zij de beveiliging en ontrafelt zij de copyright barrières waarmee Disney zijn domein beschermt.

(and how)

Bik van der Pol rekruteren voor deze collectief opgetrokken operatie internationaal uit verschillende gelederen. Denk daarbij aan activistische praktijken zoals die van de Yes Men (US). Of de performances van Tarek Atoui (LB) en Cesare Pietroiusti (IT). Het voor zichzelf sprekende Potato Perspectives van Åsa Sonjasdotter (SE). Het Filmprogramma met onder andere The Red Chapel van Mads Brügger (DK), waarin een gehandicapte dankzij zijn constitutie kritiek kan uitten in Noord Korea. Een bijzonder programma in de vorm van Atelier Hofland en het Black Market for Useful Knowledge and Non-Knowledge van Hannah Hurtzig / Mobile Academy (DE). De lijst is lang. Bik van der Pol hebben zich verzekerd van een hele reeks infiltranten: Lara Almarcegui (SP), Marc Bijl (NL), Andre Cadère / Alain Fleischer, Teddy Cruz (MX/US), Tim Etchells (GB), Zachary Formwalt (US), Jeroen Jongeleen (NL), , Otto Karvonen (FI), Jasper Niens (NL), Navid Nuur (NL/IR), Hito Steyerl (DE), Javier Tellez (VE), Nomeda & Gediminas Urbonas (LT) en Artur Zmijewski (PL). Velen zullen zich deze zomer nog bij deze indringers aansluiten.

To fail gracefully

KunstFort Asperen is als rond torenfort onderdeel van de Nieuwe Hollandse Waterlinie, een netwerk aan verdedigingswerken uit de negentiende eeuw. Gek genoeg beleefde het bolwerk aan de Linge, zijn vuurdoop niet tijdens een vijandelijke inval, maar in de zomer van 1984 toen fort Asperen werd opgenomen in de spraakmakende buitententoonstelling ‘Beelden aan de Linge’. Vanaf 1986 huisvest het bastion jaarlijks een multidisciplinaire kunstmanifestatie samengesteld door gerenommeerde gastcuratoren zoals Rudi Fuchs, Walter Maioli, Anna Tilroe en Peter Greenaway, om slechts enkele namen te noemen. In 2011 voegt Bik van der Pol hier het explosieve Too late, too little, (and how) to fail gracefully aan toe.

Meer informatie op de website