Project: Tempeest

Lost in Time

Mobiele beleving op de Grebbelinie

Beleef de geschiedenis van de Grebbelinie op een compleet nieuwe manier. Door zélf rond te lopen in de stad of in de vrije natuur, met een Tablet, iPad, iPhone of andere smartphone die werkt als gids, als tijdmachine, als verteller, als tipgever, als aanwijzer, als geheim hulpmiddel, als wapen, als sleutel en soms als al deze dingen tegelijk.

Enlarge

Lost in Time: Mobiele Beleving op de Grebbelinie - Tempeest

Lost in Time is een game die je speelt op je iPhone (/tablet/iPad/ Smartphone). Je beleeft een avontuur dat je meesleept door de tijd, en waarin jij zelf de hoofdrol speelt. Jouw acties, keuzes, behendigheid, strategie en lef bepalen je succes.

De Grebbelinie is een 80 km lange water-verdedigingslinie die loopt van Rhenen naar Bunschoten-Spakenburg. Dit groene lint in het landschap verbergt vele historische verhalen uit onder meer de tijd van Napoleon en de Tweede Wereldoorlog. Verhalen die nu niet zichtbaar zijn maar die tot leven komen door het spelen van de mobiele game Lost in Time.

Lost in Time zet de rijke geschiedenis van de Grebbelinie op speelse, uitdagende en innovatieve manier om in een immersieve beleving en laat spelers de bewogen geschiedenis van de Grebbelinie op een volstrekt unieke manier herbeleven.

Door het unieke karakter van de game trekt het veel nieuwe bezoekers naar de Grebbelinie, zoals jonge doelgroepen die de linie nu niet kennen maar deze op een geheel nieuwe manier kunnen ontdekken!
Lost in Time is te spelen door:

1) particulieren (downloaden single-player app in Market of Appstore)
2) jongeren via educatieve projecten
3) zakelijk toerisme (nationaal & internationaal)

Lost in Time is er voor jong en oud.
Door de unieke combinatie van innovatieve technieken en de laagdrempelige aansturing is de game voor een brede doelgroep toegankelijk.

Lost in Time wordt gemaakt door Tempeest, een consortium van zes Utrechtse bedrijven die samen gespecialiseerd zijn in het ontwikkelen van mobiele games met een historisch thema. Het programma Grebbelinie van de Stichting SVGV (programmabureau dat staat voor Samen Vernieuwen in de Gelderse Vallei en Eemland) werkt nauw met Tempeest samen om de Grebbelinie beter herkenbaar en beleefbaar te maken voor een groter publiek. De ambities van Tempeest sluiten goed aan op de doelen van het Grebbelinie programma, een vruchtbare samenwerking is het resultaat!

Essentieel onderdeel van Lost in Time is het gebruik van een Tablet / iPhone /iPad of Android smartphone.

In het spel worden alle technische mogelijkheden volledig benut.

• een aanraakgevoelig scherm (touchscreen) die intuïtieve bediening mogelijk maakt met een hoge resolutie voor scherpe beelden
• verbinding met andere apparaten via internet, Bluetooth en Wifi
• afstandsdetector
• een gyroscoop, waarmee wordt gemeten in welke positie de gebruiker het toestel vasthoudt
• een accelerometer, waarmee wordt gemeten hoe snel de gebruiker het toestel beweegt
• een digitaal kompas dat meet naar welke kompasrichting het toestel gericht wordt
• een 2 megapixel digitale camera
• GPS, telefoonmasten en WiFi voor positiebepaling

Tempeest zet deze middelen in om de beleving van de game te versterken en de kennis die de speler tijdens de game op doet over de Grebbelinie om te zetten in een blijvende ervaring.

Lost in Time van Tempeest is innovatief omdat:

- er niet eerder een game is gemaakt waarin alle technische mogelijkheden van smartphones & tablets van nu optimaal worden benut.
- moderne technieken worden ingezet om erfgoed, geschiedenis en verhalen opnieuw tot leven te brengen, op een manier die past in deze tijd
- nieuwe doelgroepen worden aangesproken. Kinderen die op zondagmiddag niet met hun ouders mee willen wandelen zullen wel de game willen spelen.
- Tempeest een samenwerking is van zes bedrijven die vanuit hun specialiteit bijdragen aan het resultaat. Deze zes bedrijven werken nauw samen met het programma Grebbelinie van de stichting SVGV, om te kunnen voldoen aan de behoeften die er op de Grebbelinie zijn en de juiste nieuwe doelgroepen te kunnen aanspreken. Een mooi voorbeeld van hoe een erfgoed-partij samenwerkt met commerciële bedrijven om samen een ambitie te verwezenlijken!
- het verhaal is uit te breiden met meerdere episodes die ook los te spelen zijn. Diverse plekken op de 80km lange linie kunnen op deze manier in de spotlight worden gezet.